وبلاگ آموزشی پایه چهارم دبستان

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است


28 safar %28bashiran.ir%29 تصاویر وفات پیامبر و شهادت امام حسن و امام رضا



28 safar 0%28bashiran.ir%29 تصاویر وفات پیامبر و شهادت امام حسن و امام رضا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۰:۴۴
. نیرو

مرد درحال تمیز کردن اتومبیل تازه خود بود که متوجه شد پسرش تکه

سنگی برداشته و بر وری ماشین خط می اندازد . مرد با عصبانیت

 دست کودک را گرفت و چندین مرتبه ضربات محکمی بر دستان کودک

 زد بدون اینکه متوجه آچاری که در دستش بود شود در بیمارستان

کودک به دلیل شکستگی های فراوان انگشتان دست خود را از دست داد .

وقتی کودک پدرخود را دید با چشمانی آکنده از درد از او پرسید : پدر

انگشتان من کی دوباره رشد می کنند ؟

مرد بسیار عاجز و ناتوان شده بود و نمی توانست سخنی بگوید ،

به سمت ماشین خود بازگشت و شروع کرد به لگد مال کردن

 ماشین ... و ناگهان چشمش به خراشیدگی که کودک ایجاد کرده بود

 خورد که نوشته بود :

"دوستت دارم پدر"

 






۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۳ ، ۰۰:۰۸
. نیرو
جمله های ادبی و زیبا


جمله های ادبی و زیبا






۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۳ ، ۲۳:۵۶
. نیرو
index

آسکاریس چیست ؟  آلودگی به انگلهای روده ای و از جمله کرم آسکاریس یکی از مشکلات شایع بهداشتی در کشورهای در حال توسعه می باشد . بعد از کرمک،  آسکاریس  بالاترین نسبت آلودگی را در سطح جهان داراست . آسکاریس کرمی است بزرگ و زرد رنگ شبیه کرم خاکی که در درون روده کوچک بسر می برد و اندزه آن بین 35 تا 15 سانتیمتر است .

 

آسکاریس چگونه موجب بیماری انسان میشود ؟ عفونت در انسان از طریق خوردن تخم  موجود در خاک به همراه خوردن سبزیجات آلوده ایجاد می شود. تخم پس از وارد شدن به بدن در روده باز و لارو آزاد میشود. لارو پس از عبور از دیواره روده و سیر مراحل تکاملی خود در کبد، قلب، ریه ها مجدداً به روده باز می گردد و به صورت بالغ در آنجا زندگی می کند. آسکاریس بالغ در روده تخم‌گذاری می‌کند و تخم‌هایش از طریق مدفوع دفع می‌شود.

شیوع آلودگی آسکاریس به چه عواملی بستگی دارد ؟ در مناطقی که بهداشت ناکافی است و یا  از کود انسانی در مزارع سبزیجات استفاده می شود آلودگی بیشتر است . آلودگی در کودکان بیشتر است. در صورتی که یک فرد خانواده مبتلا شود بقیه هم مبتلا می شوند .

 علایم : وجود کرم بالغ در روده کوچک علائم مبهمی مانند سوء‌هاضمه ،  درد شکمی ، بی اشتهایی و  نفخ ایجاد میکند . بندرت موجب انسداد روده میشود که ناشی از توده کرم ها در کودکان به شدت آلوده است.  در طی مهاجرت ریوی ،‌لارو ممکن است با تولید حساسیت میزبان سبب بروز تظاهرات آلرژیک مانند ‌حملات آسمی گردد . جایگزنی آنها در ریه  موجب  ناراحتی های تنفسی (سرفه های خشک ،‌تنگی نفس ) میشود.

آسکاریس گاهی موجب انسداد مجاری صفراوی و التهاب سیستم صفراوی میشود. عبور لاروها از کبد بر این عضو تأثیر می گذارد و گاهی باعث بزرگی و دردناکی آن می شود.

تشخیص : تشخیص دقیق بر دیدن تخم در مدفوع یا دفع کرم بالغ استوار است

 

‌پیشگیری و کنترل انگل آسکاریس :  از آنجا که انسان میزبان نهایی آسکاریس می باشد تشخیص و درمان افراد آلوده نه تنها موجب بهبود آنان می شود ، بلکه اقدام موثری در جهت قطع زنجیره انتقال بیماری است. برای کنترل بیماری موارد زیر توصیه میشود.

1)    استفاده نکردن از کود انسانی در کشاورزی.

2)    کوتاه و تمیز نگه داشتن ناخن ها و خودداری از وارد کردن انگشتان به دهان

3)    توصیه به شستشوی دست ها قبل از غذا و پس از توالت رفتن

4)    آموزش بهداشت جامعه در مورد به کارگیری مستراح های بهداشتی، بهداشت فردی ـ همگانی

5)    راه اندازی سیستم های بهداشتی (آب آشامیدنی سالم، مصرف موادغذایی سالم، نظارت بر نحوه تهیه و توزیع موادغذایی و اماکن، دفع صحیح زباله و تصفیه فاضلاب)

6)    در صورت امکان باید همه لباس های راحتی ، لباس های خواب ، زیرپوش ها و حوله های آلوده ای را که توسط فرد مبتلا استفاده شده جوشانده شود. باید پس از درمان ، صندلی توالت ، کف حمام و اثاثیه را به دقت شستشو و تمیز شود و قالیچه ها، رومیزی ها، پرده ها، مبلمان و صندلی ها را به دقت با جارو برقی تمیز کرد.

 درمان دارویی آسکاریس چگونه است ؟  آلبندازول 400mg بصورت تک دوز یا مبندازول جویدنی 500 میلیگرم تک دوز یا 100 میلی گرم بصورت صبح و شب بمدت سه روز یا شربت پیرانتل پاموات یازده میلیگرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن. میتوان داروی پیرانتل را برای خانم های باردار استفاده نمود. ( حداکثر ۸ قرص)

کرمک

کرمک چیست ؟ کرمک که به آن اکسیور یا کرم سنجاقی گفته میشود کرمی است به رنگ سفید صدفی و به شکل نخ که طول کرم نر ۲ الی ۵ میلی متر و کرم ماده ۸ الی ۱۳ میلی متر است. شایع ترین بیماری انگلی در سراسر جهان است که در همه سنین دیده میشود ولی در کودکان شایع تر است.

کرم بالغ در ابتدای روده بزرگ ( سکوم ) زندگی می کند و پس از جفتگیری و بارور شدن کرم ماده به طرف مقعد مهاجرت نموده و در اواخر شب پس از خارج شدن از مقعد در اطراف آن تخم گذاری می نماید. عمل تخم ریزی در اطراف مقعد با خارش شدید ناحیه همراه بوده که اکثراً در اثر خاراندن ناحیه مقعد تخمها به انگشتان فرد چسبیده یا در زیر ناخن ها قرار می گیرد که با قرار گرفتن تخمها در دهان، تخمهای حاوی لارو مجدداً وارد دستگاه گوارش گردیده و عفونت ادامه پیدا  میکند . زمان لازم برای تکمیل سیر تکامل تخم ماده چهار الی هفت هفته است.

کرمک چگونه منتقل میشود ؟ تخم انگل ابتدا از اطراف مقعد به لباسها و رختخواب و اسباب بازیها منتقل می شود، تخم های منتقل شده اغلب از طریق دستها وارد دهان دیگر بچه ها شده و بلعیده می شوند. تخم انگل همچنین می تواند در هوا پراکنده شده و توسط دیگر افراد خورده شود. همچنین بچه ها ممکن است با انتقال تخم ها از اطراف مقعد به دهانشان مجدداً خود را آلوده کنند. تخم کرم از طریق مدفوع افراد آلوده دفع شده و همراه غذا، دستها، آب، میوه و سبزیجات آلوده از راه دهان وارد بدن انسان می شوند.

علایم آلودگی کرمک چیست ؟ بیشتر بچه های آلوده به انگل بی علامت هستند. شایع ترین علامت بالینی خارش ناحیه مقعد میباشد. خارش معمولاً در شب خیلی شدید تر بوده ایجاد بی خوابی و بی قراری در کودک می نماید. در دختر بچه ها آلودگی با کرمک می تواند باعث حساسیت و خارش ناحیه واژینال شود. در موارد نادر آپاندیسیت می تواند توسط انسداد آپاندیس بوسیله کرم سنجاقی ایجاد شود.

کرمک چگونه تشخیص داده میشود ؟   اثبات تشخیص آلودگی با کرمک با پیدا کردن کرم می باشد. بهترین روش نمونه برداری استفاده از نوار چسب میباشد. در آخر شب یا بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب و قبل از رفتن به حمام یا توالت ،  نوار چسب به مقعد چسبانده و سپس به آزمایشگاه ارسال میگردد.

 

کرمک چگونه درمان میشود ؟ مبندازول داروی انتخابی است که ابتدا به بیمار و همه اعضا خانوار یک دوز واحد داده میشود و دو هفته بعد تکرار میشود تا چنانچه تخم انگلی پس از این مدت تبدیل به کرم شده باشد نابود بشود. همه افراد خانواده باید دارو را مصرف کنند زیرا آلودگی مجدد می تواند از سایر افراد خانواده ایجاد شود .  علیرغم درمان داروئی عفونت مجدد بسیار شایع می باشد زیرا تخم های زنده در مدفوع تا یکهفته بعد از درمان وجود دارند . لباس ، رختخواب و اسباب بازیها باید مرتباً شسته شوند تا از هر گونه تخم انگل پاک شوند. بجای مبندازول میشود از آلبندازول ( 400 میلی گرم تک دوز و تکرار آن دو هفته بعد ) یا  پیرانتل پاموات (11 mg/kg) استفاده کرد.

نشانی مطب :ارومیه - خیابان خیام شم
۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۳ ، ۲۳:۴۶
. نیرو
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۳ ، ۲۲:۱۵
. نیرو
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۳ ، ۲۲:۰۷
. نیرو

برترین های خط:

پریا فتحی        پرستو امیدی            بهاره نیازی

برترین های آموزشی:

سانیا ملکی       ملیکا اقوام خرازی       مریم قاسمی

ایفای نقش عالی و مشارکت فعال در فعالیت کلاسی:

مونا افتخاری      مونا بزرگ زاد 

تدریس کلاسی قابل قبول به جای معلم در درس مطالعات:

ملیکا اقوام خرازی

پیشرفت ریاضی:

عسل مهیاری        ریحانه شاه محمدی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آذر ۹۳ ، ۱۸:۲۲
. نیرو

نرم تنان :دومین شاخه بزرگ بی مهرگان است.شاخه مولوسکا (mollusca) دارای هفت رده است که بیشتر انها در اب زندگی میکنند.در این شاخه رده‌های جانوری شکم‌پایان، دوکفه‌ای‌ها، سرپایان، ناوپایان، گهواره‌های دریایی و غیره قرار دارند.از هفت رده،تنها دو رده شکم پایان یا گاستروپدا (gastropoda) و دوکفه ای ها (bivalvia) جانوران خشکی زی دارند. ۱۱۲ هزار گونه از نرم‌تنان شناخته شده‌است. همه نرم‌تنان به جز شمار کمی در آب زندگی می‌کنند. بدن بیشتر نرم‌تنان را صدف آهکی از بیرون می‌پوشاند .هر چه صدف بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد حرکت جانور کندتر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۳ ، ۱۹:۲۴
. نیرو

گروه بی مهره ها شامل : کیسه تنان ، خار تنان ، اسفنج ها ، نرم تنان ، کرم ها و بند پایان می باشند.  کیسه تنان: 

محل زندگی : بسیاری دریازی هستند و بعضی در آب های شیرین زندگی می کنند. تغذیه و تنفس : با حرکت رشته ها یا بازوهای اطراف دهانه ی کیسه تنان آب به همراه مواد غذایی و اکسیژن درونش از یک سوراخ به بدن آنها جریان می یابد.جذب و دفع سلول ها با آب و خروج مواد زائد از همان سوراخ صورت می گیرد.آنها در صورت لزوم ابتدا به وسیله ی سلول های گزنده خود ، طعمه خود (مثل نوزاد حشرات) را فلج می کنند و به کمک بازوهای خود  آن ها را وارد بدنشان می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۳ ، ۱۹:۲۲
. نیرو

چگونه می‌توان اعتماد بنفس فرزندان را تقویت کرد؟


چگونه می‌توان اعتماد بنفس فرزندان را تقویت کرد؟

چرا فرزندان ما دچار ناآرامی و ناسازگاری، ناتوانی در ارتباط مؤثر  والدین و اطرافیان می‌شوند؟ چرا عده ای از نوجوانان در دام گروههای بزهکار و دام اعتیاد گرفتار شده و ذهن و زندگی خود را تباه می‌کنند؟ چرا برخی از دانش آموزان نوجوان ما افت تحصیلی، افسردگی، ناتوانی در استفاده صحیح از رسانه‌های مدرن نظیر اینترنت، ماهواره، موبایل و … رنجشان می‌دهد؟

پاسخ همه این چراها، یک جمله کوتاه است: دچار ضعف نفس یا احساس حقارت شده اند و راهکار مقابله با همه آسیب‌ها و آفت‌های مذکور فیزیک جمله کوتاه است: تقویت اعتماد بنفس.


عوامل ارزیابی مفید از خود
چه عواملی موجب می‌شود که فرزندان ما احساس، اعتماد بنفس و خود ارزشمندی بنمایند؟
تحقیقات و داده‌های پژوهش‌های رواشناختی نشان می‌دهد همه ما بویژه کودکان و نوجوانان بوسیله ۵ عامل مهم به سکوی بلند اعتماد بنفس می‌رسند و می‌رسیم:

الف- واکنش دیگران :  ارزشی که دیگران به فرزندان ما قائل می‌شوند تأثیر بسیار شگرفی را در خود ارزشمندی آنان دارد. اینکه دیگران بویژه والدین، معلمان و دوستان فرزندان را با چه القاب و صفاتی می‌خوانند: با هوش، با محبت، مسئولیت پذیر و با نشاط و… آنان (فرزندان) نیز خود را با همان صفات خواهند پنداشت.

ب- تجربیات همراه با موفقیت یا شکست:  نیز نقش بسیار مهمی در چگونگی ارزیابی فرزندان از قابلیت‌ها و توانایی‌های خود خواهد داشت، کودکان و نوجوانان با کسب موفقیت‌ها، احساس خود ارزشمندی بالایی خواهند داشت.

ج- تعریف از موفقیت و شکست: چه خوب گفته اند که واژه شکست را از فرهنگنامه خانوادگی بردارید و به جای آن نتیجه و تجربه را بنویسید. به عبارتی هر به اصطلاح شکست و ناکامی اگر توأم با کسب تجربه و گرفتن عبرت همراه باشد دیگر شکست نیست. تجربه و عبرت است.
ارتباط اجتماعی خوب با دیگران باعث تقویت اعتماد بنفس فرزندان و این نیز باعث ارتباط اجتماعی مطلوب با دیگران می‌شود و این دور سازنده ادامه می‌یابد

د- نحوه ی برخورد با انتقاد گران و باز خورد افعال خود: اگر فرزندان ما بیاموزند که در برابر انتقاد دیگران احساس حقارت نکنند، بلکه آنرا همچون هدیه ای گرانبها بپذیرند همواره احساس ارزشمندی و مفید بودن خواهند بود.
هـ – همانند سازی : کودکان و نوجوانان بشدت تحت تأثیر الگوهای قابل دسترس بوده و اگر الگوهای آنان از اعتماد بنفس بالایی برخوردار باشند. در فرآیند همانند سازی خود نیز به مقام بالای اعتماد بنفس خواهند رسید.


توصیه‌های عملی در فرآیند تقویت اعتماد بنفس  فرزندان

** آشنا نمودن با احکام و معارف دینی :  از همان آغاز تولد با انتخاب نام نیک و تأمین نیازهای عاطفی، جسمی  فرزندان و خواندن اذان و اقامه در گوش راست و چپ آنان اولین پایه‌های توحید و تقویت اعتماد بنفس در فرزندان را طراحی کنید. خود شما (والدین) الگویی عملی در حوزه دینداری باشید.

** ارتباط و معاشرت با افراد متدین و با فرهنگ و رشد یافته:  تأثیر فوق العاده ای در تقویت اعتماد بنفس فرزندان ما دارد. امام علی(ع) فرموده است: به اندازه تقوای افراد با آنان برادری و مراوده داشته باشید. طبع انسان دزد است خوبی‌ها و بدیها را از دیگران می‌رباید و از آن خود می‌کند. بدیهی است والدین و معاشران هر صفت و شخصیتی داشته باشند در روح و روان فرزندان تأثیرگذار خواهند بود. لذا اولاً خود والدین باید دارای اعتماد بنفس لازم باشند ثانیاً با کسانی معاشرت کنند که از کرامت نفس بالایی برخوردار باشند.
** از همه مهمتر والدین باید خود از اعتماد بنفس بالایی برخوردار باشند:  تا بتوانند مدل و الگویی عینی و مورد علاقه و احترام فرزندان باشند. اگر فرزندان به والدین علاقه داشته باشند حتماً از آنها الگوبرداری می‌کنند. فراموش نکنید فرزندان موفق و دارای اعتماد بنفس والدینی موفق، متدین و آگاه دارند.

کسب مهارتهای رفتاری و گفتاری بدون مدل و الگو کاری بسیاری دشوار و گاهی غیرممکن می‌باشد. پس بیایید پیش از پرداختن به فرزندان به تقویت توانایی‌های اخلاقی و رفتاری خود بپردازیم، تا الگویی قابل اعتماد و احترام برای فرزندانمان باشیم.
** انجام وظایف و تکالیف شرعی:  احساس خوشایندی را در فرزندان ایجاد می‌کند لذا زمینه‌های انجام تکالیف شرعی را برای آنان فراهم کنید. و در این راه خود پیشرو باشید تا آنان پیرو باشند.

** ارتقاء سطح آگاهی و اطلاعات عمومی فرزندان در تقویت اعتماد بنفس آنان نقش بسیار مهم و مؤثری دارد:  لذا ایجاد فضا و فرصت مناسب برای علاقمندی آنان به مطالعه کتب مناسب بویژه در حوزه مسائل دینی و اخلاقی و داستان زندگی انسان‌های موفق را فراموش نکنید.

** تشویق کنید به دیگران در چارچوب شرع و عرف احترام بگذارند.

** به آنان مسئولیت بدهید:  (خرید نیازمندیهای منزل به آشپزی – خیاطی – شستن خودرو – آموزش کوچکترها بوسیله بزرگترها و…)
** وسایل مستقل برایش تهیه کنید – کمد لباس – سطل زباله – ساعت …
** به دوستانش احترام بگذارید.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۳ ، ۱۸:۳۹
. نیرو