عمده ترین مشکل املایی دانش آموزان:
عمده ترین مشکل املایی دانش آموزان:
الف) نارسانویسی:
۱) نارسانویسی به وضعیتی اطلاق می شود که دانش آموزان قواعد نگارشی در هنگام نوشتن رعایت نمی کنند، تمام کلمه یا بخشی از حروف آن را نمی تواند هم اندازه و هم شکل طبق قواعد نگارشی بنویسد، همچنین نارسایی آموزش در مورد استثناها و قواعد نگارشی جزو این دسته از مشکلات است.
مثل نوشتن کلمه ی بندگی به صورت بنده گی یا نوشتن کلمه ی خواهر به صورت خاهر و... در این نوع اختلال دانش آموز کلمه را از نظر نقطه، دندانه، شکل درست حرف و... کاملاً درست می نویسد تنها مشکل این است که دانش آموز معیار درست نویسی کلمه و حروف آن را رعایت نمی کند.
۲) دانش آموز مهارت هایی نظیر چرخش دست در نوشتن، گرفتن صحیح مداد را به خوبی یاد نگرفته است.
۳) عدم حرکت مناسب انگشتان
۴) ناهماهنگی چشم و حرکت دست
۵) وضعیت قرار گرفتن نامناسب دفتر و مداد به هنگام نوشتن
۶) نارسایی آموزش معلم در تمرین نوشتاری حروف
۷) عدم هماهنگی حواس دیداری، شنیداری و حرکتی
۸) خطا در ادراک دیداری حروف و کلمات
۹) فاصله ی نامناسب چشم به هنگام نوشتن
۱۰) عدم توانایی کنترل دست در هنگام نوشتن
۱۱) عدم هماهنگی کلی بدن
۱۲) تأخیر در تکلم فرد
۱۳) پرتحرکی و بی قراری در هنگام نوشتن
۱۴) میز و صندلی های نامناسب
ب) ضعف در حافظه ی دیداری:
عمده ترین مشکل املایی دانش آموزان ناتوانی در جایگزینی درست این حروف می باشد، علت عمده این نوع غلط های املایی ضعف حافظه ی دیداری است، یعنی دانش آموز در هنگام نوشتن املا قادر نیست تصویر درست کلمه را در ذهن خود یادآوری کند لذا در بازشناسی حروف همصدا دارای مشکل هستند.